لوگو، آرم یا نشانه نمادیست برای بیان کردن یک عبارت کسب و کار و یا القا نمودن یک مفهوم. لوگو ، آرم و یا نشانه عموما بالقوه ترین نقش را در معرفی یک برند یا نام تجاری ایفا می کنند و به بیان ساده تر ریشه اصلی تبلیغات ، بازارسازی و جذب مشتری برای یک کسب و کار ،لوگوی آن مجموعه و کسب وکار محسوب می شود. طراحی نشانه یکی از تخصص های عالی و منحصر به فرد در علم طراحی های گرافیکی محسوب می شود

امروزه لوگو، نشانه یا علامتی گرافیکی است که توسط سرمایه داران تجاری، موسسات، صاحبان کسب و کار و حتی اشخاص حقیقی، برای متمایز کردن خود از دیگران در دید مشتریانشان، استفاده می شود.

آرم ، لوگو، نشان

این نمادها همه جا به چشم می خورند: لوگوی روی بسته بندی ها، قوطی ها، جعبه ها، روی وسایل نقلیه، روی کاغذ، در تابلوهای مربوط به تظاهرات، در بازی های عمومی، بازارها، نمایشگاه ها و جشنواره ها.

نشانه و آرم

به طور کلی، عموم مردم، کلمه (آرم) را به جای (نشانه) می شناسند.

دو گونه نشانه وجود دارد:

1- نشانه های دیداری: یعنی هر آنچه با چشم می بینید و با ادراک حسی می شناسید.

2- نشانه های تصویری: وقتی شماری از نشانه های دیداری ثبت می شوند و در متنی جای می گیریند تبدیل به نشانه های تصویر می شوند.

عوامل موفقیت نشانه:

یک نشانه موفق به سرعت بر مخاطب تاثیر می گذارد و چشم را به شدت به خود جلب می کند.نشانه باید بی هیچ سخن یا کلامی به سرعت قابل تشخیص باشد و دارای انسجامی باشد که آن را از دیگر نشانه ها متمایز سازد. نشانه خوب باید آنچنان قوی و معتبر باشد که تا مدت زمان طولانی همچنان اعتبار خود را حفظ نموده و قابل استفاده باشد. برای طراحی هر نوع حرف نشانه ای را های زیادی وجود دارد اما اصلی ترین ویژگی یک نشانه یا یک نماد خوب، سادگی یا ایجاز آن است.

آرم در عین سادگی دارای ویژگی ها و خصوصیات بسیار زیادی است که بایستی به طور ظریف و دقیق همگی این مفاهیم در قالب یک تصویر به وجود آید. به همین دلیل است که برخی معتقدند آرم یکی از مشکل ترین موضوعات طراحی گرافیک است.

طراحی لوگو تایپ

یکی از عوامل مهم و گاهی مهم ترین ابزاری که در شکل گیری یک هویت خاص یا یک یونیفورم کلی مورد استفاده طراحان قرار می گیرد لوگو است، لوگو تایپ یا نشانه نوشته، اغلب نام خاصی برای یک شرکت، مجموعه یا کالا و گاهی تنها یک نوشته حتی فاقد معنی است که با طراحی خاص و متفاوت ارائه نشده تا به اذهان بنشیند. در اکثر اوراق اداری در یک نگاه سریع اولین چیزی که به نظر مخاطبان می رسد لوگوی آن است، نام شرکت یا شخص حقیقی و ... که در بسیاری موارد مهم ترین پیام اوراق است. بیشترین کاربرد لوگوها آن است که برای مخاطب قابل شناسائی باشند. بنابراین در طراحی لوگو خوانا بودن همراه با متفاوت بودن یا سایر لوگوهای هم موضوع یک اصل است.لوگو باید قابل درک، تاثیر گذار بوده و در ذهن بیننده باقی بماند. لوگو از سرمایه های معتبر یک شرکت محسوب می شود. با ارتقاء یک شرکت همچنان نام و لوگوی آن ثابت مانده و طراحی لوگو برای نشانه یک شرکت تولیدی یا خدماتی متفاوت است.

یک لوگو در واقع، سمبلی بوده که مشخصات شرکت را نمایان می سازد. لوگو تایپ، نام شرکت می باشد، زمانی که یک لوگو تایپ در صفحه سربرگ قرار می گیرد به عنوان بخشی از هویت شرکت تلقی می گردد. لوگو ابزار با ارزشی جهت شناخت سریع تر شرکت به حساب می آید.

در کل یک لوگوی ایده آل از یک نظر باید پیام خود را بیان نماید و احساس مخاطب را نسبت به شرکت برانگیخته و نمایان سازد. حال این لوگو ممکن است کلیه عملکرد مورد نظر شرکت را بیان نکند.

در هر صورت یک لوگو تایپ باید دارای خصوصیات عمومی زیر باشد:

الف) عملکرد شرکت را نشان دهد.

ب) شناخته شده باشد.

ج) متنوع و متفاوت با لوگو تایپ با همنوع خود باشد.

در صورتی که لوگو تایپ یک شرکت دچار تغییرات و دگرگونی اساسی شود مخاطبان آن فکر می کنند که نوع مالکیت شرکت تغییر کرده یا حوزه مربوط کاملا معقول شده است. بایدتوجه داشت که جدید ساختن لوگوی موجود با استفاده از لوگوی قدیمی بهتر از کنار گذاشتن لوگوهای قدیمی و یا روی آوردن به یک لوگوی جدید می باشد. نقش لوگو در ایجاد ارتباط و انتقال مفاهیم، نقشی کلیدی و بسیار پر اهمیت است.

 

لوگوها، آرم ها یا نمادها عموما در قالب سه دسته کلی طراحی و پیاده سازی می گردند:

 

۱. طراحی لوگو یا طراحی آرم به شیوه تصویری یا شمایلی (ICONIC):

دسته اول طراحی لوگو و یا طراحی آرم با استفاده از اشکال و یا نمادهای گرافیکی می باشد که به این دسته از لوگوها و آرم ها، پیکتوگرام یا لوگو آیکونیک می گویند که همانطور که از نامش (pictogram) برمی آید، به آرم های تصویری گفته می شود که توسط اشکال ، فرم و خط بدون نوشتار و به صورت عموما انتزاعی و تجریدی طراحی می گردند. این نوع طراحی لوگو، عموما از پر طرفدارترین و شاید زیباترین انواع طراحی آرم ها و لوگوها باشد. اما معمولا از دیدگاه حرفه ای زمانی استفاده می گردد که کسب و کار شما و نام شرکت شما به خوبی شناخته شده باشد. گاهی شرکت ها ابتدا با آرم تایپوگرافی وارد عرصه تجارت گشته و پس از ثبت نام تجاری خود و معرفی خود به بازار کسب و کار و مشتریان اقدام به طراحی لوگو ی پیکتوگرام برای تجارت خود می نمایند.در طراحی لوگو یا طراحی آرم به شیوه پیکتوگرام بهتر است به مفاهیم القایی از اشکال و رابطه آن با مشتری و نوع فعالیت آن پرداخته شود. معمولا علائم القا کننده مفاهیم ویژه در خصوص موضوع خواهند بود. مثلا به آرم تجاری شرکت پژو اگر بنگرید، می بینید که هیچ ردی از خودرو در این لوگو مشاهده نمی شود، اما علامت شیر که سمبل قدرت و ریاست است، نوعی حس خوب در خصوص این محصول را منتقل می کند. بنابراین سمبل ها، نمادها یا نشانه ها بصورت مستقیم یا غیر مستقیم در طراحی لوگو و یا طراحی آرم به شیوه پیکتوگرام استفاده می شود.

۲. طراحی لوگو یا طراحی آرم به شیوه نوشتاری (TYPOGRAPHY - LOGOTYPE):

از دیدگاه حرفه ای می توان گفت تفاوت خاصی میان طراحی لوگو یا طراحی آرم بر اساس شیوه تایپوگرافی و شیوه پیکتوگرام یا لوگوی آیکونیک وجود ندارد، در طراحی لوگو بر اساس تایپوگرافی یا همان لوگوی نوشتاری ، کلمات و حروف نیز خود تغییر شکل یافته و به نوعی اشکال یا فرم ها را تشکیل می دهند، اما به صورت اختصاصی می توان گفت: تایپوگرافی ها به آن دسته از نشانه ها اطلاق می شوند که عنوان نام شرکت، موسسه، برند یا محصول درقالب فونت و نوشتار به شکل نمادین طراحی و پیاده سازی شود، و حتی با کمی تغییرات تبدیل به اشکالی با محوریت حروف گردند. نکته ای که در طراحی لوگو یا طراحی آرم بر اساس شیوه تایپوگرافی باید در نظر داشت، آن است که در این شیوه طراحی لوگو به هیچ وجه نباید خوانایی حروف یا کلمه از بین برود (البته این نکته در تایپوگرافی های هنری تا حدی صادق نمی باشد). همچنین طرح تایپوگرافی باید آنقدر واضح باشد که با کوچک و بزرگ شدن، از خوانایی آن کاسته نگردد. نکته مهم در طراحی لوگو ها یا آرم ها به شیوه تایپوگرافی، این است که از آنجا که نام شرکت یا کسب و کار، هدف اصلی طراحی لوگو قرار گرفته است، بنابراین باید در نظر اول نام، به وضوح و خوانا به چشم بخورد و اگر این گونه نباشد، طراحی لوگوی مجموعه شما با شکست روبرو شده است.

همیشه پیچیده گی و شلوغی نمی تواند دلیل بر زیبایی و کار و تفکر بیشتر باشد. گاهی سادگی در طرح لوگو، مفاهیم و مقاصد را بیشتر القا می کند. اما نکته ای که در سادگی طراحی لوگو باید به آن توجه شود، این است که طرح ساده باید دلیل سادگی خود را نیز توجیه کند تا مخاطب سادگی طراحی لوگو را به حساب عدم طراحی صحیح نگذارد. لوگوی شرکت رادو که از نوشتار نام RADO طراحی شده است درعین سادگی، هیچگاه خامی را منتقل نکرده و نیز سالیان سال است که در اذهان باقی مانده است.

۳. طراحی لوگو یا طراحی آرم به شیوه تلفیقی (MIXTURE LOGO):

این دسته از طراحی لوگو یا طراحی آرم، به شیوه استفاده همزمان از پیکتوگرام(لوگوی تصویری) و تایپوگرافی (لوگوی نوشتاری) می باشد که از همزیستی دو گونه پیام ساخته می شوند: پیام زبانی و پیام شمایل نگارانه. بدین گونه امكان پدید آمدن چند گونه رابطه بین این دو نوع پیام وجود دارد: - اجزای این دسته از لوگو ها می توانند همجوار هم باشند. - می توانند یكدیگر را تقویت كنند و یا موجب تثبیت یكدیگر شوند. رابطه همجواری، بر این اصل استوار است است كه نوشتار و تصویر در حكم دو واحد مستقل در كنار یكدیگر قرار می گیرند و هر جزء می تواند به صورت مستقل نیز کاربرد داشته باشد. رابطه تقویت و تثبیت نیز بر این اساس است تا میزان اثر بخشی لوگو دوچندان شود. این تقویت گاهی در حد معرفی نام برند شما در کنار تصویر لوگوی شماست و گاه در قالب ادغام نوشتار و تصویر در حالتی غیر قابل تجزیه صورت می پذیرد. طراحی لوگو به صورت تلفیقی یکی از پر کاربردترین شیوه های مورد استفاده لوگو در کشور می باشد و می توان گفت ضریب بالای 70 درصد کمپانی ها و شرکت های ایرانی از چنین قالب لوگویی جهت معرفی و تبلیغات برند و کسب و کار خود استفاده می کنند.

 

لوگوتایپ وب سایت تخفیف گروهی 20 تا 100

لوگوتایپ وب سایت تخفیف گروهی 20 تا 100

لوگو تایپ شرکت ساختمانی و مشاور املاک آلونک

لوگو تایپ شرکت ساختمانی و مشاور املاک آلونک

آیکن نرم افزار Always English

آیکن نرم افزار Always English

لوگو و لوگوتایپ گروه طراحی و چاپ انارچاپ

لوگو و لوگوتایپ گروه طراحی و چاپ انارچاپ

آیکن نرم افزار Food Note

آیکن نرم افزار Food Note

لوگوتایپ سرکت فراترونیک پارسیان FTP

لوگوتایپ سرکت فراترونیک پارسیان FTP

لوگو تایپ شرکت زرین ریز سامانه های الکترونیکی

لوگو تایپ شرکت زرین ریز سامانه های الکترونیکی

لوگوی شرکت مسافربری جهان

لوگوی شرکت مسافربری جهان

لوگو تایپ وب سایت تخفیف گروهی کازرون آفر

لوگو تایپ وب سایت تخفیف گروهی کازرون آفر

لوگوتایپ شرکت محلی کالا

لوگوتایپ شرکت محلی کالا

لوگوتایپ فروشگاه اینترنتی لوازم آرایشی ماتیک

لوگوتایپ فروشگاه اینترنتی لوازم آرایشی ماتیک

لوگوتایپ فروشگاه مبلمان مبل شهر

لوگوتایپ فروشگاه مبلمان مبل شهر

لوگوی وب سایت موتوریار

لوگوی وب سایت موتوریار

طراحی لوگوتایپ شخصی نجم

طراحی لوگوتایپ شخصی نجم

طراحی لوگو تایپ شخصی خانم رابعه زند

طراحی لوگو تایپ شخصی خانم رابعه زند

لوگوی شرکت صنعتی و بازرگانی صنام

لوگوی شرکت صنعتی و بازرگانی صنام

 

در صورت تمایل برای دریافت مشاوره و یا درخواست طراحی لوگو یا لوگوتایپ، درخواست خود را برای بخش طراحی گرافیکی ارسال نمایید و یا با شماره های ما تماس بگیرید.

متن پیام

موضوع
بخش
نام و نام خانوادگی
شماره تماس
آدرس ایمیل
 

درباره ما

گروه طراحی لایت وب از سال 1391 با اتکا به لطف پروردگار فعالیت خود را در حوزه فناوری اطلاعات، تبلیغات و بازاریابی اینترنتی و برنامه نویسی آغاز کرده و تا به امروز توانسته قدمی هر چند کوچک در پیشبرد این حرفه داشته باشد.

مطالعه بیشتر ...

تماس با ما

برای دریافت مشاوره و تماس با ما میتوانید از راه های زیر اقدام نمایید
شماره تماس: 6651-752-0910
شماره تماس: 4763-119-0938
آدرس ایمیل: info [@] lightweb.ir
تلگرام اینستاگرام